رایزنی سفیر ایران با وزیر کشور عربستان درباره حج شهادت ۲ رزمنده دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان (۶ خرداد ۱۴۰۳) وحیدی درگذشت مادر گرامی «سید حسن نصرالله» را تسلیت گفت شلیک بیش از ۶۰ راکت از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه در پی درگذشت والده دبیرکل حزب‌الله لبنان درخواست نمایندگان مشهد از سعید جلیلی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری حمله موشکی گسترده از لبنان به الجلیل و جولان اشغالی سه نفر در جریان چاقوکشی شهر لیون فرانسه زخمی شدند جدیدترین موضع گیری پادشاه اردن درباره غزه آمار شهدای حزب‌الله در راه قدس به ۳۱۶ نفر رسید (۶ خرداد ۱۴۰۳) حملات پیاپی حزب‌الله لبنان به مواضع و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی یک شهید و ۳ زخمی در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۶ خرداد ۱۴۰۳) علی لاریجانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ می‌شود؟ ماکرون درباره مرگ اروپا هشدار داد حجت الاسلام اژه‌ای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ می‌شود؟ واکنش مرکز رسانه قوه قضاییه به برخی گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در خصوص احتمال کاندیداتوری اژه‌ای جنایت هولناک جدید رژیم صهیونیستی در شمال غزه (۶ خرداد ۱۴۰۳) بشار اسد به سیدحسن نصرالله تسلیت گفت جلسه کابینه جنگی اسرائیل در پی حمله موشکی مقاومت به تل‌آویو عربستان سفیر خود در دمشق را تعیین کرد
سرخط خبرها

«تعرض به حریم و بستر رودخانه» مهمترین عامل وقوع سیل در امام‌زاده داوود

  • کد خبر: ۱۲۱۷۳۷
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
«تعرض به حریم و بستر رودخانه» مهمترین عامل وقوع سیل در امام‌زاده داوود
رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور مداخلات انسانی و تعرض به حریم رودخانه را مهم‌ترین علت وقوع سیلاب در امامزاده داوود دانست.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو در جلسه شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: در مورد رودخانه امامزاده داوود تعرض به حریم رودخانه و ساخت و ساز‌های غیر مجاز باعث تغییر در عرض بستر رودخانه شد و به همین دلیل زمان تمرکز که در حوضه آبریز امام زاده داوود در حدود ۲۳ دقیقه است، افزایش معناداری پیدا کرده است.

وی توضیح داد: زمان تمرکز، به زمانی گفته می‌شود که رواناب از دورترین نقطه (از لحاظ زمانی) حوضه آبریز به نقطه خروجی از حوضه مورد نظر برسد.

رهنما افزود: بر اساس ماده ۱۵ آیین‌نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‌ها، انهار، مسیل‌ها، و... حریم کانال‌ها، انهار احداثی و سنتی و شبکه‌های آبیاری و زهکشی باید مطابق قانون حفظ شود، اما در امامزاده داوود این موضوع نقض شده است.

وی تاکید کرد: عوامل زیادی در وقوع سیلاب دلخراش امامزاده داوود دخیل بود که مداخلات انسانی و تعرض به حریم رودخانه مهمترین دلایل آن بوده است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در ادامه گفت: سال‌ها قبل به سفارش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، سامانه هشدار سیل برای حوضه‌های آبریز منتهی به شهر تهران توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو به صورت کاملا بومی طراحی و عملیاتی شده است که در جریان رخداد سیل اخیر کمک شایانی به اخذ تصمیمات مناسب و صدور هشدار کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->